Przeczytasz w 4 minut(y)

Co może mieć żyjący około 400 lat p.n.e. filozof wspólnego ze współ­cześnie produ­ko­wanymi SUV-ami? Sztukę współ­czesną może być teore­tycznie łatwiej powiązać z nowo produ­ko­wanymi samochodami, ale zapewniam to, co wam pierwsze przychodzi do głowy, ma się nijak do tego, co mam na myśli. Zacznijmy jednak od początku.

Jestem taki praktyczny!

Każdy chyba kojarzy ten przedziwny twór motory­zacji, jakim jest SUV. Nazwać to samochodem to spora przesada. Samochody te są całko­wicie (albo prawie całko­wicie) pozba­wione sensownej racji bytu. “Taki jesteś cwaniak? Byś miał trójkę dzieci, to w nic innego byś się nie spakował na wyjazd” w ilu dysku­sjach spotkałem się z takim argumentem i co dzień jestem świadkiem jak moi sąsiedzi, obalają tą tezę, jak typowy wujek pół litra na weselu. Trójka dzieci- roczne, trzy, pięcio­letnie i jeszcze wózek (bez składania) wchodzą do ich VW Caddy.

Wszędzie wjadę!

Nie mam problemu z wjechaniem na krawężnik” Ja też nie mam, bo po prostu na nie nie wjeżdżam, ot po temacie. Jednak na ulicy, przy której mieszkam, jest spory problem z parko­waniem i elegancko staje się na chodniku, widzę tam pięknie zapar­kowane XC90 “Ha! Widzisz? SUV” ok, ale zaraz za nim, Skoda Citygo, która ma koła wielkości kółek od wózka sklepowego i inne wspania­łości motory­zacji, Siena, Laguna II, E46. Może miałeś na myśli ściany? To też taki krawężnik, tylko wyższy. Dziś (znaczy w dniu pisania) wracając z pracy widziałem Tuarega, na tak wielkich felgach owiniętych naleśnikiem, że właściciel pewnie jak widzi liść na drodze, to zwalnia, by ich nie pogiąć. “Yyy, no dobra, a jakbyś chciał dojechać na działkę polną drogą w zimę to co?” Byłem szczę­śliwym posia­daczem Focusa (cudne autko) i jeździłem nim po lesie w środku zimy, ale takiej wiecie, prawdziwej ze śniegiem i w ogóle. Cztery osoby w środku, żadnego problemu z czymkolwiek. Prześwit w samochodzie i napęd 4x4 nie zastąpi Ci rozumu!

Stoję na szczudłach! Chyba.

A skoro już jesteśmy przy prześwicie, bo to ważny argument za SUV-em:

Auto

Segment

prześwit

Audi SQ5

SUV/crossover

115mm

Audi Q2

SUV/crossover

145mm

Honda CR-V, Mazda CX-3, Opel Antara, Mazda CX-9

SUV/crossover

155mm

Toyota C-HR

SUV/crossover

160mm

Audi Q7, Nissan Juke, Peugeot 2008

SUV/crossover

165mm

Renault Twingo I, Peugeot 207, Hyundai i20

Małe popier­dułki

165mm

Toyota Prius III

Hybrydowy wynalazek

190mm

Ford Mondeo II

Sedan

200mm

Ford S-Max

Van

210mm

Renault Master II

Dostawcze

250mm

Mercedes Klasa G W464

Terenowy

241mm

Hummer H2

Terenowy

254mm

Landrover Defender

Terenowy

323mm

Dane pobrane ze strony autocentrum.pl

Nowy król bulwarów!

Dobra, Defender, Hammer to już trochę przesada, G klasa nieza­leżnie od roku produkcji jest abstrak­cyjnie droga. Ale spójrzcie, oto wyłania nam się piękna i rozsądna alter­natywa. Powitajmy nowego króla podjazdów do przed­szkoli i szkół, auto, które będzie zadawać od dziś szyku na parkingach do Lidlem, bez problemu dowiezie Cię na działkę polną drogą. Oto przed wami Renault Master II. Czy siedzi się wysoko jak w SUV-ie i daje poczucie bycia królem drogi? Z taką wielkością? Oczywiście. Czy daje poczucie bezpie­czeństwa? Naturalnie! Czy zawie­ziesz dzieci do szkoły?

Pewnie! Problem robi się dopiero, jak masz ich więcej niż osiem, a jeśli macie wersję dostawczą to wejdzie ich tam z półtora tony! Licząc, że jedno dziecko waży 35kg, wejdzie ich tam 42,85! Jeśli macie mniejsze, takie wieku przed­szkolnym to wejdzie ich tam ze 100! Prześwit? Tak duży, że możesz prawie nad inni samochodami jeździć. Dodatkową zaletą jest to, że możesz sobie wrzucić kartę za szybę “dostawa” i możesz sobie parkować, jak chcesz. Napęd tylko na przód? Kompaktowe crossovery też mają tylko na przód, a pozostałe mają AWD w opcji, nie jako standard! Nie ma argumentu przeciw.

To takie bez sensu. Biorę!

Abstrakcja? Absolutnie oderwane od rzeczy­wi­stości? A może czysta głupota? To Renault ma tyle samo sensu co SUV! No, a jednak ludzie kupują SUV-y. I tu wychodzi powią­zanie ze sztuką współ­czesną. Może ktoś z Was kojarzy takie “dzieło” na którym na środku białego płótna przybity jest gwóźdź do niego przywiązany patyk na sznurku. No szczyt kreatyw­ności. Niech jakieś dziecko to pokaże nauczy­cielowi. Rodzice do szkoły i pewnie psycholog. Jednak wisi w jakimś muzeum sztuki współ­czesnej. Dlaczego? Kluczem jest inter­pre­tacja!

Ktoś napisał wkoło tego jakąś piękną teorię, ktoś temu przytaknął i już! Dzieło! Ludzie przychodzą, oglądają, wychwalają (nikt się nie zaprzeczy, nie chcąc wyjść na ignoranta). Z SUV-ami jest tak samo. SUV zapewnia Ci wolność, możesz podążać swoją drogą, pokaż swoją nieza­leżność itd. Same brednie. Nie mam takiego auta, a mimo to, jadę, gdzie chcę, czuję się wolny za kierownicą, a nieza­leżny jestem bardziej, bo nie mam leasingu, żeby na siłę szpanować “fajnym” samochodem. Nie mam racji? Jak wchodziła do produkcji Honda HR-V pierwszej generacji, to zainte­re­so­wanie było raczej skromne. A założenia techniczne były takie same jak obecnie! Jedna rzecz się zmieniła, moda.

Lubię ciepłe, zimne, ciepłe, zimne, nie wiem – kurde!

Ale to i tak jest nic, najlep­szymi z wszystkich właści­cieli “terenówek” są właści­ciele wersji sportowych, AMG, RS, ///M czy co tam jeszcze. Ci ludzie kupują obniżone wersje, podnie­sionych aut! Czyli to tak jakbyś odgrzał sobie obiad, a później z powrotem wsadził go do lodówki, żeby zjeść zimny.

Jedyny rozsądny

Dobrze, może jednak faktycznie te parę centy­metrów prześwitu robi Ci różnice i potrze­bujesz taki samochód, ale nie chcesz by, wszyscy myśleli, że masz małego, cóż wtedy? Dacia Duster! Napęd 4x4 (w opcji!) to Dacia, więc nikt was nie posądzi o chęć lanso­wania się, bo nadaje się ona do tego tak samo jak golf III w TDI. Jeśli zimną gdzieś utkniecie to możecie ją tak zostawić do roztopów, nikt tego nie ukradnie, no bo spójrzcie jak to wygląda! Ewentu­alnie, mogą zamieszkać tam bezdomni, ale wystarczy ich wyrzucić i już możecie jechać dalej, może wnętrze po takich lokatorach będzie chociaż trochę ciekawsze i urozma­icone.

Sokrates wiedział!

Segment SUV-ów licząc łącznie, kompaktowe, średnie, luksusowe itp. jest największym obecnie segmentem! I tutaj odzywa się Pan Sokrates, ten wybitny filozof stwierdził, że demokracja jest bez sensu, bo większość ludzi jest “niemądra” więc dlaczego ma rządzić państwem? Segment pseudo­te­re­nówek jest największy. Przypadek?

Podobało się? Udostępnij :)

2 Comments

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *